Zapisz w zeszycie temat lekcji:
Temat lekcji: Mierzenie długości - odwrócona lekcja.
Przeczytaj treści poniżej:
Na ostatnich lekcjach poznaliście podstawowe figury geometryczne. Potraficie rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne oraz proste i odcinki prostopadłe i równoległe.
Czego chcemy się dziś nauczyć?
- Będziemy ćwiczyć umiejętność rysowania odcinka o danej długości.
- Będziemy szacować, czyli oceniać odległość "na oko".
- Będziemy ćwiczyć umiejętność mierzenia długości odcinka z dokładnością do 1 mm i podawać wynik pomiaru, posługując się jednostkami długości: centymetr, metr, milimetr.
- Będziemy porównywać liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu.
Uczymy się
-
Czy Jesteś dobry w określaniu długości?
Kliknij w poniższą aplikację.
- Obejrzyj animację, aby się dowiedzieć, jak mierzyć linijką.
- Wykonaj ćwiczenie, aby sprawdzić, czy potrafisz oszacować wymiary danych obiektów.
- Na koniec wykonaj ćwiczenie, aby się przekonać, czy umiesz rysować odcinki o danej długości.
- Wskazówka!
- Dodatkowa informacja do wykonania ćwiczenia wyświetli się, gdy klikniesz ikonkę "i".
Ćwiczenie 1 - na dobry początek
Źródło grafiki: zrzut strony: http://scholaris.pl/
-
W życiu codziennym są sytuacje, w których zmierzenie długości niektórych odcinków jest niezbędne, bardzo przydatna jest wówczas umiejętność szacowania różnych odległości.
Wydrukuj, wklej do zeszytu i wykonaj Ćwiczenie 2.
Ćwiczenie 2 - Jak daleko?
-
Wiesz już, że do określania długości służą JEDNOSTKI DŁUGOŚCI!
Kliknij na poniższą aplikację. W trakcie oglądania klikaj na poszczególne jej elementy!
Źródło grafiki: zrzut strony: http://scholaris.pl/
-
Zapisz w zeszycie na kolorowo:
JEDNOSTKI DŁUGOŚCI
1 cm = 10 mm
1 dm = 10 cm = 100 mm
1 m = 10 dm
1 m = 100 cm
1 m = 1000 mm
1 km = 1000 m
1 km = 100 000 cm = 1 000 000 mm
-
Przeczytaj CIEKAWOSTKĘ i treści pod ciekawostką, które znajdują się w PODRĘCZNIKU NA STR. 122
-
Przejdziemy teraz do rysowania i mierzenia długości odcinków i łamanych.
-
KLIKNIJ NA PONIŻSZY FILMIK I DOKŁADNIE OBEJRZYJ GO OD POCZĄTKU DO KOŃCA
Źródło grafiki: zrzut strony: http://matmagwiazdy.pl/
Podsumujmy
Wymiary niedużych przedmiotów najłatwiej podawać w centymetrach albo centymetrach i milimetrach. Do mierzenia długości możemy zastosować linijkę lub inne przedmioty, np.: centymetr krawiecki.
Zapisz w zeszycie Przykład 1
Przykład 1.
Narysuj odcinek AB o długości 7 cm 2 mm
Źródło grafiki: zrzut strony: http://dlanauczyciela.pl/zasoby/reforma-2017-szkola-podstawowa-klasy-4-8/matematyka/matematyka-z-kluczem/klasa-4/iv-figury-geometryczne-czesc-1/2-mierzenie/
Odcinek AB ma długość 7 cm 2 mm, zatem piszemy: |AB| = 7 cm 2 mm
Sprawdź, czy już umiesz?
Poćwicz mierzenie długości - wybierz grę:
Gra 1
Źródło grafiki: zrzut strony: https://thatquiz.org/pl-9/matematyka/pomiar/
Gra 2
Źródło grafiki: zrzut strony: http://childu.com/sample_act/12math_fishtails.html/
Gra 3
Źródło grafiki: zrzut strony: https://rulergame.net/v2-metric-ruler-game.php/
Praca samodzielna
Wykonaj w zeszycie przedmiotowym: Zad. 1, 2 strona 122 (z podręcznika) oraz Zad. 3 strona 123 (z podręcznika).
Wykonaj zdjęcia rozwiązanych zadań (najlepiej z przyłożoną do rysunków linijką) i wyślij je na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródło:
www.gwo.pl
www.scholaris.pl
www.matmagwiazdy.pl
www.nowaera.pl
www.thatquiz.org
www.thelearningodyssey.com/
www.rulergame.net/v2-metric-ruler-game.php/
Opracowała: p. Justyna Piotrowska