W przeciwieństwie do zabaw ruchowych – zabawy konstrukcyjne na ogół przebiegają w dużym skupieniu i spokoju. Dzieci mogą znaleźć w nich ujście dla swych zapędów poznawczych i badawczych, a także naśladowczych, twórczych i estetycznych. Mogą – często na podstawie cudzych wzorów, ale także i własnych pomysłów, próbować tworzyć coraz to nowsze konstrukcje, których wykonanie daje jakże ogromną radość i satysfakcję. Mogą przy tym monologować – opowiadając głośno o tym, co robią, mocą fantazjować, a jednocześnie muszą, i to jest niezbędne w tych zabawach – myśleć samodzielnie.
Często zabawy konstrukcyjne łączą się z zabawami badawczymi, a więc takimi, dzięki którym dziecko zapoznaje się konkretnie np. z materiałem z którego buduje, i jego realnymi właściwościami, ale także – z zabawami tematycznymi i artystycznymi, w których na odmianę gra dużą rolę wyobraźnia. Tak więc przy okazji zabaw konstrukcyjnych wzbogaca przedszkolak zarówno swą spostrzegawczość, umiejętność realnej oceny sytuacji, wiedzę o konkretnych przedmiotach, orientację w przestrzeni, jak i swą wyobraźnie i fantazję.
Zabawy konstrukcyjne są bardzo pożytecznym i wszechstronnym rodzajem zabaw, a więc doprawdy warto nasze dzieci do nich zachęcać.
Opracowała: p. Wioleta Lisicka