NASZ PLAN DALTOŃSKI
W roku szkolnym 2017/2018 w grupie dzieci 4 – letnich „Kraina Smerfów” wdrażana jest innowacja pedagogiczna „Plan daltoński – współpraca, samodzielność, odpowiedzialność”. Treści zawarte w programie innowacji realizowane są w ramach codziennych zajęć.
Wdrażanie planu daltońskiego opiera się na fundamentalnych zasadach: współpracy, samodzielności, odpowiedzialności i refleksji.
Dużą rolę w edukacji daltońskiej stanowi wizualizacja procesu edukacyjnego. Wizualizacja ta oparta jest na tablicach, na których za pomocą kolorów lub piktogramów oznacza się m.in.: dni tygodnia, plan dnia, harmonogram i przebieg wykonania poszczególnych zadań, organizację pracy zespołowej, itp. Pozwala to dzieciom samodzielnie planować i monitorować efekty pracy.
Podjęte działania w celu wdrożenia planu daltońskiego:
- dokonanie zmian w wystroju sali w taki sposób, aby dzieci miały swobodny dostęp do pomocy edukacyjnych;
- wprowadzenie narzędzia kolorowe dni tygodnia - dzięki temu, że każdy dzień oznaczony jest innym kolorem, przedszkolaki zdobywają umiejętność rozróżniania dni tygodnia, pojęć: wczoraj, jutro, przedwczoraj, za dwa dni, itp.;
- wprowadzenie narzędzia plan dnia w formie kolorowych obrazków – sprzyja poznawaniu stałych następstw wydarzeń, orientowaniu się w czasie, redukowaniu niepewności i wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa;
- wprowadzenie dyżurów/obowiązków wraz z funkcją menedżera grupy (prawej ręki nauczyciela);
- wprowadzenie par/zespołów sprawia, że dzieci ze sobą pracują, wspólnie rozwiązują problemy i są za siebie współodpowiedzialne – to pierwsze kroki w kierunku odpowiedzialności;
- wprowadzenie sygnalizatora form pracy - sygnalizator wizualizuje obowiązujący sposób pracy: z nauczycielem (kolor zielony), w parze lub grupie (kolor żółty), samodzielnie w ciszy bez możliwości podejścia do nauczyciela (kolor czerwony);
- wprowadzenie zegara daltońskiego – pomagającego w sprawnej organizacji i samodzielnym gospodarowaniu wyznaczonym czasem;
- wprowadzenie pracy według instrukcji obrazkowej, która krok po kroku, pokazuje sposób postępowania;
- wprowadzenie tablicy zadań - dzięki niej dziecko z tygodniowym wyprzedzeniem informowane jest o celach jego pracy oraz zadaniach, jakie przygotował dla niego nauczyciel, a po zapoznaniu się z nimi samo wybiera kolejność i sposób ich wykonania;
- dodatkowo wprowadzone zostały: kalendarz pogody, lista obecności dzieci, kalendarz urodzin.
Pomoce dydaktyczne do nowo utworzonego oddziału wychowania przedszkolnego zostały zakupione w ramach projektu „Radosne przedszkolaki w Gminie Stara Biała” dofinansowanego z Funduszy Europejskich.
Opracowała: p. Justyna Wojciechowska