We współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starej Białej zorganizowano we wrześniu w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego warsztaty profilaktyczne.
Programy z zakresu profilaktyki uzależnień, zostały przeprowadzone przez Centrum Promocji Zdrowia i Profilaktyki Uzależnień PROFIL według następującego harmonogramu:
- Program profilaktyczny CUKIERKI odbył się 28.09.2017 r. w klasie II i III.
Program profilaktyczny „CUKIERKI” jest programem rekomendowanym przez fundacje HOMO HOMINI im. Karola de Foucauld.
Podstawowe cele programu:
- Przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
- Kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi;
- Rozwijanie u uczniów postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu pedagogicznego i technicznego, jako osób mogących udzielić im wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły.
- Program profilaktyczny JESTEM SOBĄ odbył się 25.09.2017 w klasie IVa i IV b.
Program "Jestem sobą” kładzie nacisk na podnoszenie poczucia własnej wartości, kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie, a także podejmowania samodzielnych decyzji. Przygotowuje uczniów do dokonywania wyborów decydujących o kształcie przyszłego życia. Celem programu jest pokazanie uczniom właściwej drogi w kształtowaniu ich kariery uczniowskiej. Nabycie umiejętności radzenia sobie ze złością. Uświadomienie uczniom czym jest złość, agresja oraz przemoc.
Podczas realizacji programu poruszane były następujące obszary:
- Zasady pracy grupowej.
- Umiejętność porozumienia się ze sobą i najbliższym otoczeniem.
- Rozpoznawanie i wyrażanie uczuć.
- Jak radzić sobie z trudnymi uczuciami?
- Stres jak sobie radzić?
- Uczciwość, akceptacja, tolerancja.
- Określenie granic własnego terytorium.
- Podejmowanie decyzji.
- Nawiązywanie poprawnych relacji rówieśniczych.
- Program profilaktyczny DEBATA odbył się 25.09.2017 w klasie VI.
Program „Debata” ma charakter uprzedzający. Jego zadaniem jest zapobieganie przedwczesnemu używaniu alkoholu i zażywaniu narkotyków, towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy trzeźwości. W „ Debacie” wykorzystuje się metody interaktywne odwołujące się do dialogu motywującego.