Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Wyszynie przystąpiła w roku szkolnym 2017/2018 do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno -komunikacyjnych na lata 2017-2019 –„Aktywna tablica”.
W ramach realizacji tego programu szkoła w Wyszynie otrzyma:
- dwie tablice interaktywne;
- dwa projektory ultrakrótkoogniskowe;
- dwa urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku;
Razem koszt zakupu pomocy dydaktycznych - 13 901,00 zł
Pozyskane w ramach programu „Aktywna Tablica” pomoce dydaktyczne zostaną wykorzystane przez szkołę w celu zmiany sposobu nauczania lub uczenia się w następujący sposób:
- w początkowym etapie zostaną przeszkoleni nauczyciele w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia. W szkole zostanie zorganizowane dla Rady Pedagogicznej (w ramach WDN) szkolenie poświęcone możliwościom oprogramowania tablicy, sposobom jej wykorzystania w procesie edukacyjnym – w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, nauczyciele poznają alternatywne programy do wykorzystania z tablicą interaktywną,
- wyznaczeni nauczyciele wezmą udział w konferencji i szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu w celu jak najszerszego wykorzystania w sposobie nauczania i uczenia się możliwości, jakie daje współczesna technologia,
- w celu poszukiwania bardziej innowacyjnych i skutecznych metod nauczania, w celu wymiany doświadczeń między nauczycielami pracującymi z wykorzystaniem tablicy interaktywnej w szkole zostanie powołany nauczycielski zespół samokształceniowy ds. TIK, który będzie wspierał organizację pracy szkoły z wykorzystaniem TIK oraz będzie odpowiadał za bieżące wsparcie i szkolenia w zakresie planowania nauczania i strategii dotyczących zmiany metod i technik nauczania z podających na aktywizujące. Wybrany zostanie e-koordynator (lider zespołu samokształceniowego) do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK, systematycznego monitorowania sposobu wykorzystania pozyskanych środków dydaktycznych oraz wdrażania nowych rozwiązań,
- wybrane klasy pod kierunkiem nauczycieli w wymiarze co najmniej 5 godzin tygodniowo aktywnie pracować będą z tablicą interaktywną wykorzystując w pełni pozyskane w programie środki.
Idąc z duchem czasu, rolą nauczyciela nie jest prezentowanie wiedzy w formie wykładu, a bycie doradcą, przewodnikiem, który wskazuje jak i gdzie poszukiwać informacji. Stąd istotną częścią działań będzie rozwijanie w uczniach myślenia komputacyjnego i samodzielności w uczeniu się, przedstawienie przykładów wykorzystania Internetu, jako dostępnego dla wszystkich źródła wiedzy, wskazanie uczniom możliwości uczenia się w każdym miejscu (nie tylko w warunkach szkolnych) oraz włączenie działań edukacyjnych ponad fizyczną przestrzeń szkoły (praca projektowa, zarządzanie danymi na żywo, w chmurze). Z pomocą nowoczesnych pomocy dydaktycznych będzie możliwe tworzenie na lekcjach środowiska sprzyjającego uczeniu się, kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów.
Wprowadzenie do zajęć atrakcyjnych dla uczniów bodźców, na przykład: wyświetlanie materiałów audiowizualnych, stron internetowych, blogów, podcastów, dowolnych plików komputerowych i prezentacji pomoże uczniom w zrozumieniu, tego, czego się uczą. Ożyją również podręczniki, którym towarzyszą specjalne wersje na tablicę i monitor interaktywny. Przewagą interaktywnych urządzeń jest możliwość zaznaczania, podkreślania, czy oznaczania obiektów pojawiających się na ekranie, co aktywizuje wszystkich uczniów, sprawia, że odważnie i chętnie podejmują oni wyzwania, a szkołę czyni bardziej inspirującą.
Pomoce dydaktyczne zakupione w ramach programu będą cennym narzędziem aktywizującym uczniów do uczestnictwa w zajęciach, a promowanie szerokiego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i współpracy między nauczycielami w tym zakresie przyczyni się do rozwinięcia kompetencji uczniów, wzmacniania kompetencji zawodowych nauczycieli, a w efekcie do poprawy jakości kształcenia.
Opracowała - p. Justyna Piotrowska