W Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Wyszynie, w dniach 25.03.2015 i 27.03.2015 roku odbyły się 2 edycje zajęć profilaktyczno - edukacyjnych.
Zajęcia były prowadzone na temat:
- "Z tolerancją na Ty"
- "Zanim wybierzesz"
Każda edycja zajęć składała się z 2 godzin lekcyjnych.
Realizatorką programu była mgr Katarzyna Banasiak - pedagog, specjalista ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Profilaktyki Uzależnień.
Odbiorcami programu "Z tolerancją na Ty" byli uczniowie klas IV-VI, natomiast programu "Zanim wybierzesz" uczniowie klas II i III.
Zajęcia przeprowadzone zostały w formie grupowej metodami aktywizującymi.
- dyskusja kontrolowana
- gra dydaktyczna
- mini wykład
- burza mózgów
- test anonimowy
- prezentacja multimedialna
- opowiadanie
- bajka
- praca plastyczna
- drama
- praca w parach
"Z tolerancją na Ty"
Celem programu "Z tolerancją na Ty" było kształtowanie u uczestników zajęć postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań innych ludzi, które powinny być wpisane w rozwój młodego człowieka, bo już od najmłodszych lat należy wyjaśniać i tłumaczyć młodym ludziom, że każdy człowiek ma prawo do odmienności.
W trakcie zajęć uczniowie poznali pojęcie tolerancji, uświadomili sobie jakie jest znaczenie bycia tolerancyjnym w życiu. Dowiedzieli się także jakie konsekwencje mogą wynikać z braku bycia tolerancyjnym, jak również dowiedzieli się jak unikać nietolerancyjnych zachowań.
Uczniowie podczas zajęć rozwiązywali krzyżówkę, której hasło brzmiało "tolerancja", metodą burzy mózgów zastanawiali się nad skojarzeniami związanymi z tym pojęciem, odgrywali scenki, a także wzięli udział w anonimowym teście "Czy jestem osobą tolerancyjną", który badał stosunek i podejście młodego człowieka do innych ludzi o odmiennym zdaniu, do niepełnosprawności i bezdomności. Wyniki przeprowadzonego testu pokazały, iż wszyscy uczniowie tolerują nawet takie zachowania, na które większość ludzi patrzyłaby co najmniej z niesmakiem. Mają głębokie przekonanie, że człowieka nie należy potępiać, bo niewiele zależy od niego.
Zajęcia przeprowadzone zostały metodami aktywnymi, ponieważ takie metody pozwalają na nawiązanie bliższego kontaktu prowadzącej z uczestnikami. Taka forma zajęć sprzyja swobodnym i uczciwym wypowiedziom uczestników, co pozwala na korektę błędnych informacji oraz umożliwia głębszą refleksję odbiorców programu. Pozwala również lepiej zapamiętać i przyjąć treści programu przez jego uczestników.
"Zanim wybierzesz"
Program "Zanim wybierzesz" to program z poziomu profilaktyki pierwszorzędowej, który kładzie nacisk na podnoszenie poczucia własnej wartości, kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie, a także podejmowanie samodzielnych decyzji.
Celem programu "Zanim wybierzesz" było wskazanie uczniom właściwej drogi w kształtowaniu ich szkolnej kariery uczniowskiej.
W trakcie zajęć uczniowie:
- Dowiedzieli się dlaczego warto chodzić do szkoły.
- Dowiedzieli się, jak radzić sobie z trudnościami w szkole.
- Dowiedzieli się kim jest obcy i dlaczego nie warto z nim rozmawiać.
Na pierwszej lekcji dzieci metodą burzy mózgów zastanawiały się dlaczego warto chodzić do szkoły? Na tej lekcji została przeprowadzona także anonimowa ankieta dotycząca uczestnictwa dzieci w procesie nauczania.
Celem ankiety było zbadanie, czy dziecko uczy się by mieć wiedzę, czy po to by uniknąć złej oceny, gdyż od najmłodszych lat trzeba zaspokajać i kształtować w człowieku potrzeby:
- bezpieczeństwa,
- przynależności do grupy,
- własnej wartości poprzez doświadczanie jak najwięcej pozytywnych relacji (wzbudzając motywację do podejmowania kolejnych wysiłków).
Drugie zajęcia odbyły się pod hasłem „Obcy nie tylko w bajkach”, gdyż bardzo ważne jest aby uświadomić dzieciom, że niektórzy ludzie nie zasługują na zaufanie, a one same narażone są na zło, które pojawić może się wszędzie - na ulicy, w domu, w Internecie itp.
Celem spotkania było:
- Uświadomienie dzieciom, że pewne sytuacje, które z pozoru są niewinne, wymagają od niego stanowczych zachowań.
- Uświadomienie dzieciom, że nie wszyscy ludzie zasługują na zaufanie.
- Kształtowanie umiejętności chronienia informacji o sobie i swoich bliskich przed postronnymi ludźmi.
- Wyposażenie dziecka w umiejętności prawidłowego reagowania na sytuacje zagrażające jego bezpieczeństwu i zdrowiu.
Założeniem nadrzędnym i bardzo ważnym tej części zajęć było, by:
- w umyśle dziecka wytworzyło się pojęcie „obcego”,
- dziecko uświadomiło sobie, że osoba zagrażająca może być na pozór miła i przyjaźnie wyglądająca,
- w umyśle dziecka wytworzył się obraz sytuacji, które mogą być dla niego zagrażające,
- dziecko poznało typowe techniki zachowań „obcego” mające na celu zachęcenie dziecka do odejścia w odludne miejsce,
- dziecko potrafiło stanowczo powiedzieć „NIE” w sytuacjach budzących niepokój,
- dziecko wiedziało, że w sytuacjach zagrożenia powinno szukać pomocy w zbiorowości ludzi.
Po zakończeniu zajęć uczniowie otrzymywali materiały dydaktyczne, które były przyklejane do zeszytu przedmiotowego.
Program ten został napisany z myślą o uczniach w młodszym wieku szkolnym. Oparty został na własnych doświadczeniach w pracy z dziećmi. Przyjęte w nim założenia, cele, treści, formy i metody ich realizacji stawiają w centrum uwagi dziecko, które w wyniku realizacji tego programu ma uczyć się samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi.
Uczniowie, którzy uczestniczyli w zajęciach: "Z tolerancją na Ty" i "Zanim wybierzesz" bardzo chętnie weszli w tematykę zajęć i bardzo chętnie współpracowali z prowadzącą.