INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Program wychowania przedszkolnego z rozszerzonym językiem angielskim dla dzieci 4-letnich w grupie LABOR BEES – PRACOWITE PSZCZÓŁKI”
Autor: p. Agnieszka Byttner
Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym, które rozpoczynają naukę języka angielskiego. Małe dzieci poznają świat w dużej mierze poprzez zabawę, a także poprzez działanie. Ich słuch w tym okresie jest bardzo wrażliwy, a narządy mowy na tyle elastyczne, że po odpowiedniej liczbie ćwiczeń dzieci są w stanie rozróżnić i poprawnie wyartykułować wszystkie fonemy nowego języka. Z łatwością również przyswajają sobie modele intonacyjne charakterystyczne dla języka angielskiego.
Dzieci w tym wieku są ciekawe świata. Nauka języka angielskiego może zatem stanowić nową pasjonującą przygodę ukazującą piękno nowego języka, jak i kultury państw anglojęzycznych.
Rozwój intelektualny i emocjonalny małych dzieci wiąże się już ze zdolnością koncentracji uwagi, oraz lepszego zapamiętywania mechanicznego i logicznego. Dzieci zatem łatwo uczą się na pamięć piosenek, wyliczanek, wierszyków i dialogów. Chętnie uczestniczą w grach i zabawach językowych i wykazują dużą kreatywność.
Współczesne badania psychologiczne potwierdzają dużą sensowność nauczania języków obcych w jak najwcześniejszym wieku, kiedy to umysł dziecka jest najbardziej chłonny, zaś wciąż plastyczny narząd mowy zdolny jest do poprawnego odtwarzania słów w obcym języku. Rozpoczynanie nauki języka obcego w wieku przedszkolnym pobudza ogólną inteligencję dziecka, sprawia, że dziecko szybciej oswaja się z tym językiem i czyni późniejszą obowiązkową już i systematyczną naukę efektywniejszą.
Dzieci uczą się poprzez działanie. Uwielbiają wykonywać prace plastyczne, odgrywać scenki z podziałem na role, tańczyć, śpiewać, biegać. Wymagają częstej zmiany aktywności, bowiem nie potrafią długo skoncentrować się na jednym zadaniu, stąd proponowane ćwiczenia językowe muszą być zróżnicowane, krótkie, ciekawe i stąd tak bogata proponowana gama metod i technik nauczania młodszych dzieci.
Cele programu:
Nadrzędnym celem nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym jest uwrażliwienie na język angielski.
Uwzględniając aktualne i przyszłe potrzeby językowe i wychowawcze przedszkolaków program wyróżnia takie cele jak:
- Budzenie zaciekawienia językiem angielskim poprzez osłuchanie dzieci z tym językiem;
- Kształcenie podstawowych kompetencji komunikacyjnych;
- Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć (zapamiętywanie słownictwa);
- Pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie poprzez zainteresowanie kulturą i obyczajami krajów anglojęzycznych;
- Motywowanie do nauki języka angielskiego poprzez wzbudzanie poczucia sukcesu i akceptacji oraz bezpieczeństwa (pozytywne ocenianie, dostosowanie sposobu nauczania do aktywności dziecka);
- Wspieranie twórczych działań dzieci w zakresie uczenia się języka;
- Wdrażanie do pracy w grupie w trakcie gier i zabaw;
- Rozwijanie postawy akceptacji, tolerancji wobec innych kultur;
- Rozwijanie sylwetki społecznej dziecka, uczucia przyjaźni i tolerancji w trakcie gier, zabaw i pracy w grupach.
Szczególną uwagę należy zwrócić na respektowanie dwóch podstawowych praw przyznanych dzieciom w toku prac Rady Europy w kwestii nauki języka angielskiego: prawo do ciszy (dziecko osłuchuje się z nowymi słowami i strukturami i samo podejmuje decyzję o aktywnym uczestnictwie w mowie) oraz prawo do błędu (dziecko próbuje kontaktować się z otoczeniem metodą prób i błędów i nie może być za to karcone, ani poprawiane).
Metody nauczania
Najbardziej pożądanymi na tym etapie wydają się być metoda TPR (METODA REAGOWANIA CAŁYM CIAŁEM – zrozum-wykonaj-powiedz), elementy metody komunikacyjnej, metoda bezpośrednia, metoda audiolingwalna.
Techniki nauczania
Wśród technik nauczania odpowiednich dla dzieci wyróżnić możemy:
- Słuchanie oraz śpiewanie łatwych piosenek
- Powtarzanie słów za nauczycielem
- Nowe słownictwo jest prezentowane za pomocą kart prezentacyjnych tzw. flashcards
- Nazywanie różnych przedmiotów czy kolorów na przedstawionym rysunku
- Odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela
- Dopasowywanie obrazka do usłyszanego słowa
- Imitacja dźwięków (grupowa bądź indywidualna)
- Kolorowanie rysunków
- Ćwiczenia typu TPR.
Tematyka proponowana w programie innowacji pedagogicznej jest ściśle związana z treściami realizowanymi w ramach przedszkolnego programu wychowania w polskich szkołach. Zagadnienia odpowiadają poziomowi rozwoju psychiki dzieci i są związane ze znaną dzieciom otaczającą je rzeczywistością oraz dotyczą ich życiowych doświadczeń.
Zajęcia w grupie LABOR BEES odbywają się cztery razy w tygodniu po 30 min.
Tekst opracowała - p. Agnieszka Byttner