Herb PolskiLogo szkoły

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Program wychowania przedszkolnego z rozszerzonym językiem angielskim dla dzieci 4-letnich w grupie LABOR BEES – PRACOWITE PSZCZÓŁKI”

Autor: p. Agnieszka Byttner

Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym, które rozpoczynają naukę języka angielskiego. Małe dzieci poznają świat w dużej mierze poprzez zabawę, a także poprzez działanie. Ich słuch w tym okresie jest bardzo wrażliwy, a narządy mowy na tyle elastyczne, że po odpowiedniej liczbie ćwiczeń dzieci są w stanie rozróżnić i poprawnie wyartykułować wszystkie fonemy nowego języka. Z łatwością również przyswajają sobie modele intonacyjne charakterystyczne dla języka angielskiego.

Dzieci w tym wieku są ciekawe świata. Nauka języka angielskiego może zatem stanowić nową pasjonującą przygodę ukazującą piękno nowego języka, jak i kultury państw anglojęzycznych.

Rozwój intelektualny i emocjonalny małych dzieci wiąże się już ze zdolnością koncentracji uwagi, oraz lepszego zapamiętywania mechanicznego i logicznego. Dzieci zatem łatwo uczą się na pamięć piosenek, wyliczanek, wierszyków i dialogów. Chętnie uczestniczą w grach i zabawach językowych i wykazują dużą kreatywność.

Współczesne badania psychologiczne potwierdzają dużą sensowność nauczania języków obcych w jak najwcześniejszym wieku, kiedy to umysł dziecka jest najbardziej chłonny, zaś wciąż plastyczny narząd mowy zdolny jest do poprawnego odtwarzania słów w obcym języku. Rozpoczynanie nauki języka obcego w wieku przedszkolnym pobudza ogólną inteligencję dziecka, sprawia, że dziecko szybciej oswaja się z tym językiem i czyni późniejszą obowiązkową już i systematyczną naukę efektywniejszą.

Dzieci uczą się poprzez działanie. Uwielbiają wykonywać prace plastyczne, odgrywać scenki z podziałem na role, tańczyć, śpiewać, biegać. Wymagają częstej zmiany aktywności, bowiem nie potrafią długo skoncentrować się na jednym zadaniu, stąd proponowane ćwiczenia językowe muszą być zróżnicowane, krótkie, ciekawe i stąd tak bogata proponowana gama metod i technik nauczania młodszych dzieci.

Cele programu:

Nadrzędnym celem nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym jest uwrażliwienie na język angielski.

Uwzględniając aktualne i przyszłe potrzeby językowe i wychowawcze przedszkolaków program wyróżnia takie cele jak:

  • Budzenie zaciekawienia językiem angielskim poprzez osłuchanie dzieci z tym językiem;
  • Kształcenie podstawowych kompetencji komunikacyjnych;
  • Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć (zapamiętywanie słownictwa);
  • Pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie poprzez zainteresowanie kulturą i obyczajami krajów anglojęzycznych;
  • Motywowanie do nauki języka angielskiego poprzez wzbudzanie poczucia sukcesu i akceptacji oraz bezpieczeństwa (pozytywne ocenianie, dostosowanie sposobu nauczania do aktywności dziecka);
  • Wspieranie twórczych działań dzieci w zakresie uczenia się języka;
  • Wdrażanie do pracy w grupie w trakcie gier i zabaw;
  • Rozwijanie postawy akceptacji, tolerancji wobec innych kultur;
  • Rozwijanie sylwetki społecznej dziecka, uczucia przyjaźni i tolerancji w trakcie gier, zabaw i pracy w grupach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na respektowanie dwóch podstawowych praw przyznanych dzieciom w toku prac Rady Europy w kwestii nauki języka angielskiego: prawo do ciszy (dziecko osłuchuje się z nowymi słowami i strukturami i samo podejmuje decyzję o aktywnym uczestnictwie w mowie) oraz prawo do błędu (dziecko próbuje kontaktować się z otoczeniem metodą prób i błędów i nie może być za to karcone, ani poprawiane).

Metody nauczania

Najbardziej pożądanymi na tym etapie wydają się być metoda TPR (METODA REAGOWANIA CAŁYM CIAŁEM – zrozum-wykonaj-powiedz), elementy metody komunikacyjnej, metoda bezpośrednia, metoda audiolingwalna.

Techniki nauczania

Wśród technik nauczania odpowiednich dla dzieci wyróżnić możemy:

  • Słuchanie oraz śpiewanie łatwych piosenek
  • Powtarzanie słów za nauczycielem
  • Nowe słownictwo jest prezentowane za pomocą kart prezentacyjnych tzw. flashcards
  • Nazywanie różnych przedmiotów czy kolorów na przedstawionym rysunku
  • Odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela
  • Dopasowywanie obrazka do usłyszanego słowa
  • Imitacja dźwięków (grupowa bądź indywidualna)
  • Kolorowanie rysunków
  • Ćwiczenia typu TPR.

Tematyka proponowana w programie innowacji pedagogicznej jest ściśle związana z treściami realizowanymi w ramach przedszkolnego programu wychowania w polskich szkołach. Zagadnienia odpowiadają poziomowi rozwoju psychiki dzieci i są związane ze znaną dzieciom otaczającą je rzeczywistością oraz dotyczą ich życiowych doświadczeń.

Zajęcia w grupie LABOR BEES odbywają się cztery razy w tygodniu po 30 min.

Tekst opracowała - p. Agnieszka Byttner

  • PILOTAŻOWE WDROŻENIE PROGRAMOWANIA
  • Lepsza Szkoła
  • Program Rządowy Aktywna Tablica
  • Myślę – Rozumiem – Wiem
  • Certyfikat Społecznie Zaangażowanej Placówki
  • Rok Szkoły w Ruchu
  • Owoce w szkole
  • Mleko z klasą
  • BezpieczneWakacje.pl
  • Ratujemy i Uczymy Ratować
  • Klub Bezpiecznego Puchatka
  • Dzień Bezpiecznego Internetu
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Lepszy start w edukacyjną przyszłość
  • Mamo! Tato! Wolę Wodę!
  • Akademia Aquafresh
  • Kubusiowi Przyjaciele Natury
  • Projekt Centres PSK
  • Trzymaj formę
  • Zachowaj trzeźwy umysł
  • Odpowiedzialny Kierowca
  • Akademia Profesjonalnego Nauczyciela
  • OPOWIEŚĆ O ŻYDACH POLSKICH
  • AKTYWNA EDUKACJA
  • CERTYFIKAT Instytucji Otwartej na Innowacje
  • CERTYFIKAT BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE 2015
  • Program eTwinning
  • Program Wiarygodna Szkoła Podstawowa
  • Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury
  • Podziękowanie dla Szkoły od Pani Minister Edukacji Narodowej
  • Ogólnopolski program
  • Projekt edokluturalne przedszkole