,,Wiosenka” J. Hausman
Przyszła wiosenka, z kwiatów wonią miłą,
Przeprosiła zimę, że jej rok nie było.
Błękitnymi oczy spojrzała do góry,
Przeprosiła słonko za zimowe chmury.
Przeprosiła pola za zimowe śniegi,
Wypełniła sobą cały świat po brzegi.
Dnia 21 marca tradycyjnie w naszej szkole przywitaliśmy wiosnę. Uczniowie klas 0-III wraz z wychowawcami wybrali się na spacer, aby poszukać pierwszych oznak wiosny. Zobaczyli już pierwsze pączki na drzewach, żaby i usłyszeli radosny śpiew ptaków.
Każdy z uczniów kl. IV-VI założył coś zielonego i powitał wiosnę w bardziej niecodzienny sposób: metodą stacji zadaniowych. Uczniowie mieli szansę wykonać 8 stacji zadaniowych.
Każda stacja to jedno zadanie, uczniowie pracowali indywidualnie, każdy w swoim tempie, a kolejność wykonywania zadań była dowolna. Po wykonaniu kolejnych zadań uczniowie zaznaczali w specjalnej tabelce, które zadanie już wykonali stawiając „+” w odpowiedniej rubryce. Wszystkie stacje zadaniowe dotyczyły wiosny:
STACJA 1 – należało na podstawie obrazków odgadnąć nazwy wiosennych kwiatów i wpisać je do krzyżówki.
STACJA 2 – była to szyfrówka rysunkowa – należało odgadnąć słowa przedstawione na obrazkach, a następnie wpisać litery zgodnie z szyfrem i odszyfrować hasło.
STACJA 3 – test na czytanie ze zrozumieniem – zadaniem uczniów było przeczytać tekst „Wiosna w sadzie” i udzielić odpowiedzi na pytania zawarte poniżej.
STACJA 4 – krzyżówka wielkanocno-wiosenna.
STACJA 5 – zagadki, których hasła należało wpisać do krzyżówki.
STACJA 6 – uczniowie wykonali dwa ćwiczenia ortograficzne.
STACJA 7 – należało połączyć początek i koniec znanych i mniej znanych przysłów.
STACJA 8 – zawierała 8 ćwiczeń leksykalno-gramatycznych związanych z wiosną.
Po wykonaniu każdej ze stacji zadaniowych uczeń powinien przejść do STACJI KLUCZ ODPOWIEDZI i poprawić błędy lub uzupełnić braki na swojej karcie pracy.
Warsztaty wiosenne metodą stacji zadaniowych miały na celu poszerzyć wiedzę uczniów na temat wiosny i budzenia się przyrody do życia. Uczniowie mogli to zrobić w bardzo zróżnicowany sposób, z wykorzystaniem zróżnicowanych pomocy dydaktycznych, zadań angażujących różne kanały poznawcze, ćwiczeń umożliwiających wiele różnych aktywności.
Tekst opracowała – p. Agnieszka Byttner